بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۶۱۶۴
در دانشگاه تهران و با حضور فیلسوفان و صاحب نظران علمی و دانشگاهی؛
آئین بزرگداشت دکتر کریم مجتهدی استاد پیشکسوت گروه فلسفه دانشگاه تهران سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۹:۳۰ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تالار استاد عباس اقبال آشتیانی برگزار می شود.
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸

به گزارش بازارکار، دکتر کریم مجتهدی تا کلاس دوم ابتدایی در زادگاه خود تبریز تحصیل کرده سپس در تهران بقیه دروس ابتدایی را در دبستان فردوسی و تحصیلات دبیرستانی را در «فیروز بهرام» و در کالج «البرز» به پایان رسانده است.
استاد کریم مجتهدی (۱۰ شهریور ۱۳۰۹ – ۲۵ دی ۱۴۰۲) استاد تمام و فیلسوف بزرگ ایران‌زمین درگذشت. ایشان نقش بسیار مهمی در رشد پژوهش‌ها و مطالعات فلسفی داشت. چهره ماندگار ایران زمین از شاگردان «هانری کربن» و تحصیل‌کرده دانشگاه سوربن فرانسه بود. بیش از ۳۰ اثر را تألیف یا ترجمه کرده و در زمره محققان پرکار و پرتلاش بود.
از مهم‌ترین آثار ایشان می توان «فلسفه در قرون وسطی، فلسفه تاریخ، سید جمال‌الدین اسدآبادی و تفکر جدید، فلسفه و فرهنگ، نگاهی به فلسفه‌های جدید و معاصر در جهان غرب، آشنایی ایرانیان با فلسفه‌های جدید غرب، افکار هگل، سهروردی و افکار او و مغولان و سرنوشت فرهنگی ایران» را نام برد.
استاد کریم مجتهدی، زاده تبریز بود و ۹۳ سال عمر کرد که تا آخر عمر از تدریس، پژوهش و تعلیم و آموزش دست نکشید. در دوران عمر پربرکت خود، دانشجویان بزرگی را تربیت کرد.
دکتر کریم مجتهدی از جمله فیلسوفان بزرگ ایران در قرن حاضر به شمار می‌آمد. او را در کنار چهره‌هایی همچون: آیت‌الله علامه سیدحسین طباطبایی، حضرات آیات عبدالله جوادی آملی، حسن حسن‌زاده آملی، سیدجلال‌الدین آشتیانی، محمدتقی مصباح یزدی، نصرالله پورجوادی، مهدی گلشنی، آیت‌الله مرتضی مطهری، منوچهر آشتیانی، محسن جهانگیری، ضیاء موحد، سیدیحیی یثربی، سید عبدالله انوار، رضا داوری اردکانی، داریوش شایگان، سیدحسین نصر، احمد فردید، غلامحسین ابراهیمی دینانی و ... باید از سرآمدان و اعاظم فلسفه و حکمت در ایران معاصر نام برد.
او در ۱۸ سالگی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و در دانشگاه «سوربن» پاریس که مهمترین دانشگاه فرانسه است، به تحصیل فلسفه پرداخته است. در آن زمان تنها ایرانی بوده است که از عهده امتحان عمومی ورودی «پروپتودیک» برآمده است و در سال های بعد به جای چهار «سرتیفیکا» لازم برای اخذ درجه کارشناسی، هفت «سرتیفیکا» گرفته است. دوره کارشناسی ارشد را نیز در همان دانشگاه به پایان رسانده است. عنوان رساله ایشان «بررسی تحلیل استعلایی کانت» تحت راهنمایی استاد معروف پاریس «ژان وال» بوده است.
کریم مجتهدی فیلسوف ایرانی و استاد بازنشسته گروه فلسفه در دانشگاه تهران است. او سهم به سزایی در رشد پژوهش های فلسفی در ایران داشته است. او عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. او در همایش چهره های ماندگار ایران به عنوان چهره ماندگار فلسفه انتخاب شده بود.

 

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر